Dirk Kropman, beleidsadviseur van de gemeente Bergen: “We kozen ervoor om op het aanvraagformulier van de energietoeslag een vraag voor vervolgcontact toe te voegen (ja/nee). We merkten dat veel inwoners openstonden voor meer hulp. Zo konden we hen proactief wijzen op verschillende initiatieven in onze gemeente, zoals De VoorzieningenWijzer.”
Kropman vervolgt: “Door deze mensen te benaderen konden we veel nieuwe gesprekken met De VoorzieningenWijzer inplannen. Van de mensen die we spraken wilde tweederde een gesprek .” Dat bleek een succes. Per huishouden lag er gemiddeld €250,- aan gemeentelijke regelingen klaar en bleek dat ze hun zorgverzekering voordeliger konden inrichten. Hierdoor hadden de huishoudens, naast de energietoeslag, gemiddeld nog eens €425,- extra te besteden.
Niet alleen de gemeenten, maar ook de consulenten zijn blij met deze extra gesprekken. Paul Titulaer, consulent in de gemeente Bergen, vertelt: “Die financiële ruimte is echt noodzakelijk nu, maar het levert ons ook wat op: we krijgen een blik achter de voordeur. We zien soms dat er meer speelt. Bijvoorbeeld dat mensen vermogen in stenen, in hun huis, hebben zitten waar ze niet bij kunnen. Dan kan het toch interessant zijn om te kijken of we hier beweging in kunnen krijgen door gesprekken met een notaris of de bank te adviseren.”
Door de energietoeslag komt een grotere groep in beeld. Maak hier gebruik van en benader hen voor een gesprek met De VoorzieningenWijzer. Dat kan al eenvoudig door een optie voor vervolgcontact in je (online) aanvraagformulier toe te voegen. Zo weet je zeker of iemand benaderd wil worden voor extra hulp en leg je warm contact.
We hebben allerlei kant-en-klaar communicatiemateriaal beschikbaar dat je helpt om je doelgroep te benaderen. Neem contact met ons op hiervoor. Of met iemand sparren over het opstarten of uitvoeren van een (bel)actie? Ook dan helpen we je graag!
Benieuwd welke acties andere organisaties al uitvoerden voor hun inwoners of huurders? Bekijk ze hier.